Harapan

Terlalu banyak ceritera yang berlaku dalam sepanjang kehidupan. Ada yang terlalu indah untuk dikongsikan, ada pula yang terlalu hiba hingga takut untuk diceritakan.

Berbeza alam berbeza hidupan. Berbeza insan berbeza pengalaman dan perjalanan kehidupan.

Ragam manusia yang pelbagai. Ada yang hanya memilih untuk menempuh jalan kehidupan yang biasa sahaja kerana mungkin terlalu trauma terhadap atas apa yang pernah menimpa, atau mungkin itu sudah menjadi sebahagian dirinya. Ada yang gemar dan tabah menempuh liku-liku kehidupan yang mencabar kerna itu bisa menjadikan mereka menjadi lebih matang, walaupun sudah berkali-kali ia hampir tergelincir menemui kegagalan dalam hidup. Ada yang pada sesuatu ketika ia kelihatan mengundur selangkah ke belakang untuk mengorak lebih maju dan laju ke hadapan kelak. Ragam kehidupan yang pelbagai mencerminkan tindakan dan perbuatan manusia juga yang pelbagai.

What lies within us is most important

Ada yang mampu dinukilkan untuk menjadi sebuah novel untuk dijadikan  sumber bacaan, ada yang hanya disampaikan melalui penceritaan sama ada menerusi corong radio mahu pun perbualan santai, ada juga yang dapat dilakonkan semula untuk lebih memberikan kesan. Sungguh diri ini sangat terkesan bila mana menonton filem yang menyampaikan mesej harapan. Setidaknya ada yang mampu dicoretkan dalam sebuah tulisan ringkas seperti artikel atau pun cerpen hanya sekadar mahu berkongsi. Mungkin juga ada yang hanya disimpan sebagai cerita peribadi.

Terpulanglah kepada seseorang itu bagaimanakah ia mahu berkongsi mengikut keselesaan. Selagi mana dirasakan perkara itu wajar dikongsikan dan boleh mendapat sesuatu pengajaran mengapa tidak ia dikongsikan?

Agar mungkin sesuatu kesilapan yang pernah kita lakukan tidak akan berulang semula pada orang yang lain. Setidaknya dengan bercerita akan dapat mengurangkan beban penderitaan yang melanda. Kerana kita adalah manusia yang ada rasa mahu mencari simpati secara semulajadi. Kerana kita adalah manusia yang tidak pernah terlepas daripada ujian.

Walaupun seorang perempuan itu lebih gemar untuk bercerita disamping cuba mencari perhatian, berbeza dengan lelaki yang pula sebaliknya lebih memilih untuk memendam. Namun setidaknya kita punyai TUHAN yang tidak pernah jemu untuk mendegar rintihan, walau kita sering kali kelihatan terlupa akanNYA. TUHAN yang sering memberi lebih daripada apa yang kita pinta.

Kepercayaan   →   Kekuatan  →   Harapan

Dengan berpaksikan kepercayaan, akan mula membantu kita untuk mencari kekuatan. Degan adanya kekuatan yang akan terus kita membina harapan.

Jika dalam perkara asas dalam kehidupan sebagai seorang muslim, dengan berbekalkan kepercayaan (keimanan) akan memberikan mereka kekuatan untuk membuat perkara-perkara kebaikan. Setelah kekuatan kian menebel akhirnya terbinalah harapan untuk mereka meneruskan perjuangan terhadap apa yang mereka percaya, harapan untuk peroleh kejayaan bukan hanya sekadar di sini semata-mata.

Begitu jualah dengan kehidupan.

Pasakkanlah kepercayaan bahawa kehidupan ini masih ada sesuatu yang sangat berharga untuk diteruskan dan diperjuangkan. Kemudian kekuatan akan mula terbina setelah pasak kepercayaan itu kian utuh. Akhirnya harapan akan terus menyubur untuk kita meneruskan kehidupan, walaupun seakan-akan kehidupan itu penuh dengan ujian.

 Keep moving

About Mada Hannan

Kadang-kala berkata tanpa kata itu lebih lancar, berhujah tanpa bersemuka itu lebih jelas, meluah tanpa bertentang mata itu lebih selesa umpama lancarnya air yang mengalir, tenangnya bayu yang bertiup, bebasnya burung yang terbang di awanan

Posted on May 3, 2014, in ~Coretan~ and tagged . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: