Ketenangan itu di manakah?

Ketika Nabi Ibrahim as dicampakkan ke dalam apa timbunan kayu api yang panas membakar kerana dibenci oleh kaum-kaumnya, ketika itulah baginda berasa sangat tenang..

Ketika Nabi Yusuf as ditinggalkan di dalam kegelapan perigi oleh abang-abangnya sendirian kerana kedengkian mereka, ketika itulah baginda berasa sangat tenang..

Ketika Nabi Yunus as ditelan dan berada di dalam kegelapan perut  ikan yang berada di lautan kerana hampa dengan panyampaian dakwah kepada kaumnya, ketika itulah baginda berasa sangat tenang..

Ketika Nabi Muhammad saw berada di dalam kesempitan gua Hira’ meninggalkan kesibukan kehidupan di Makkah, ketika itulah baginda saw berasa sangat tenang..

Ketika Ashabul Kahfi ditidurkan dalam gua selama 300 Tahun + 9, ketika itulah mereka berasa sangat tenang meninggalkan kesempitan dunia kepada keluasan gua.

Persoalannya di manakah ketenangan itu?

Sering kali ramai manusia yang hidup pada hari ini yang dipenuhi tekanan dan kesempitan mencari sekeluit ketenangan demi meringankan beban, namun tidak ramai yang dapat merasainya.

Calmness

Hakikatnya ketenangan itu adalah cuaca jantung hati, sukar untuk difahami, segelintir sahaja yang dapat merasai. Walau di mana sahaja kita berada, walau apa sahaja keadaan kita, jantung hati inilah yang menentukan ketenangan yang dirasai.

Sebaik-baik ketenangan adalah bila mana rahmat dan kasih sayangNYA meliputi sanubari, tiada apa yang dapat menandingi.

Namun ini bukanlah suatu perkara yang mudah untuk dirasai, namun jua bukan suatu perkara yang mustahil untuk dinikmati.

Berusahalah dengan sebaik mungkin untuk meraih dan merasai rahmatNYA ini, kerana DIA tidak pernah berasa jemu kepada kita sebagai hamba, walaupun  kita ini yang sering terleka dan terlupa!

About Mada Hannan

Kadang-kala berkata tanpa kata itu lebih lancar, berhujah tanpa bersemuka itu lebih jelas, meluah tanpa bertentang mata itu lebih selesa umpama lancarnya air yang mengalir, tenangnya bayu yang bertiup, bebasnya burung yang terbang di awanan

Posted on November 15, 2013, in ~Coretan~ and tagged . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: