Be Positif…..

Hidup ini Nampak bahagia. Terasa begitu gembira, pandangan mata mantaksir bagai tiada luka, menyisih segala duka.

Bibir ini suka mengukir senyuman, Lidah bernyanyi riang, segalanya begitu girang, sinar mata juga mungkin bercahaya sinar, seumpama tiada apa yang sirna.

Cuping ini berasa ringan untuk mendengar perkongisan, tidak berkira juga dengan rintihan, lidah ini mungkin jua menutur kata semangat, agar mereka tidak terus dihimpit keresahan, agar kegundahan tidak berpanjangan

Mungkin jua cuping ini begitu asyik mendengar keluhan, bagai lautan yang tidak bertepian, segalanya diuji dengan variasi ujian, yang positif mungkin akan menganggap ini sebagai cabaran, yang negetif mungkin akan menyangka ini adalah kekecewaan, walau lidah ini membatu memberi semangat, walau lidah ini kelu merungkai jalan keluar, namun itu telah memberi kelegaan kepada mereka, walau berkongsi hanya dengan diam membisu, tapi telinga ini begitu setia menunggu, apa yang telah begitu pahit berlalu, mungkin kata hati begitu dekat walau lidah begitu berat, tapi mungkin itu yang lebih tepat..

Entah mengapa lisan berasa kelat untuk bercerita akan yang pahit, hanya lancar bila berkongsi yang gembira, entah berapa ramai yang cuba untuk membuka bicara, tapi kebanyakannya tidak pernah berjaya, walau telah sedaya upaya mencuba.

Mungkin itu lebih selesa, hidup dengan penuh rahisa, walau mungkin ada yang anggap aku ini ‘istimewa’

Biarlah aku memilih cara begini, lain orang lain cara, berbeza gembira berbeda duka. Aku memilih cara tersendiri untuk menghadapinya.

Kadang-kala air mata yang bercerita, walau tidak pada siapa, hanya bila keseorangan memendam rasa, walau terasa begitu pedih, tapi itu sangat membantu. Menangislah sepusanya setelah tidak terdaya menanggung segalanya, walau sangat letih, kemudian ia membantu kita meraih sedikit kekuatan dalam mengorak langkah, menongkah arah, menuju apa yang dihadapan, mudah-mudahn kita tidak putus di pertengahan.

Bersifatlah dengan sifat opitimis dan positif, walau bisa sahaja hasilnya sering kali negetif, pada sisi pandang kita yang naïf ini.

Mengenal sifatNya yang al-‘alim(Yang Maha Mengetahui) & ar-Razzaq (Yang Maha Memberi Rezki) adalah mudah, tapi untuk kita menerima hakikatnya dan mengadapatasi dalam suasana kehidupan seharian seringkali menguji kita lebih lagi bila mana kita berdepan dengan ujian yang sering menduga kita..

BE POSITIF no matter what. As we put ALLAH in the front, everything gonna be OK even somtime we have to face the ‘pain and suffered’ for a while..🙂

About Mada Hannan

Kadang-kala berkata tanpa kata itu lebih lancar, berhujah tanpa bersemuka itu lebih jelas, meluah tanpa bertentang mata itu lebih selesa umpama lancarnya air yang mengalir, tenangnya bayu yang bertiup, bebasnya burung yang terbang di awanan

Posted on July 19, 2012, in ~Coretan~ and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: